De wedstrijdleiding vond dat Hamilton meer had kunnen doen om Pérez op een betere manier voorbij te laten en noteerde het incident. De stewards onderzochten de situatie en kwamen tot de conclusie dat een officieel onderzoek noodzakelijk was. Beide coureurs moesten zich melden bij de stewards op Circuit Zandvoort, waarbij Hamilton zijn kant van het verhaal mocht toelichten en Pérez uitlegde waarom hij vond dat Hamilton een straf verdiende.
Na het aanhoren van beide partijen kozen de stewards ervoor om de argumenten van Pérez te volgen. In hun ogen had Hamilton Pérez voldoende gehinderd om een straf te rechtvaardigen. Hierdoor kreeg Hamilton een gridstraf van drie plaatsen, wat hem terugbracht naar de vijftiende startpositie voor de race. Dit kwam bovenop zijn al teleurstellende kwalificatie waarin hij niet verder kwam dan Q2.
Diskwalificatie Alex Albon
Niet alleen Hamilton kreeg te maken met sancties, ook Alex Albon werd getroffen door een straf. De Thaise Brit kwalificeerde zich als achtste in zijn Williams, terwijl zijn teamgenoot Logan Sargeant de kwalificatie niet kon rijden na een crash in de derde vrije training. Echter, Albon’s vreugde over zijn goede startpositie was van korte duur. De FIA ontdekte na de sessie dat zijn auto niet voldeed aan de technische reglementen, specifiek met betrekking tot de vloer van de wagen.
Na een uitgebreide vergadering besloot de FIA Albon te diskwalificeren, wat betekent dat hij de race vanuit de pitstraat moet beginnen. Williams zal bovendien de illegale vloer van Albon moeten vervangen door een goedgekeurde versie voordat de race van start gaat.
Door de diskwalificatie van Alex Albon en de gridstraf van Lewis Hamilton is de startopstelling enigszins gewijzigd. Dit heeft echter geen gevolgen voor de voorhoede, waar Lando Norris nog steeds vanaf pole position zal vertrekken, met Max Verstappen vlak achter hem op de tweede plek.