McLaren heeft de afgelopen maanden flinke vooruitgang geboekt. Tijdens het weekend in Bakoe won Oscar Piastri de race, waarmee McLaren de leiding in het constructeurskampioenschap overnam van Red Bull. Echter, na de race lag de focus vooral op de flexibele achtervleugel van het team. Veel fans wezen erop dat de vleugel leek te openen tijdens het rijden, wat op een extra DRS-voordeel zou kunnen duiden.
Aanpassingen
Aanvankelijk reageerde de FIA niet op de beschuldigingen, maar in Singapore gaf de organisatie een uitgebreidere verklaring af: “De FIA houdt de flexibiliteit van de carrosserie van alle auto’s nauwlettend in de gaten en heeft het recht om op elk moment teams te vragen om aanpassingen door te voeren. Zolang een team met succes alle tests doorstaat en voldoet aan de regels en technische richtlijnen, wordt aangenomen dat zij binnen de voorschriften opereren en worden er geen verdere acties ondernomen.”
Data
De FIA neemt de kwestie rondom de flexibele vleugels serieus en is bezig met het verzamelen van data. “We bekijken momenteel de data en aanvullende bewijzen die tijdens het weekend in Azerbeidzjan naar voren zijn gekomen. Mogelijke corrigerende maatregelen worden overwogen voor de toekomst. Dit is onderdeel van ons standaardproces bij het onderzoeken van technische legaliteit, en we behouden ons het recht voor om indien nodig tijdens het seizoen aanpassingen aan de regels door te voeren.”