Desondanks bleef de discussie voortduren. Afgelopen weekend uitten Ferrari en Red Bull opnieuw hun twijfels, waarbij ze soms off the record vragen stelden over de voorvleugels. Naar aanleiding hiervan heeft de FIA dinsdag een uitgebreid statement uitgebracht.
Het statement van de FIA
“De FIA voert bij elk evenement verschillende controles uit op de voorvleugels, waarbij wordt gekeken of de oppervlakken en buigingen voldoen aan de F1 Technische Reglementen. Tot nu toe voldoen alle voorvleugels aan de regelgeving van 2024.
Sinds de Grand Prix van België verzamelt de FIA aanvullende gegevens tijdens de eerste en tweede vrije trainingen. Dit gebeurt via een verplichte FIA-camera die delen van de voorvleugel vastlegt die niet zichtbaar zijn via de officiële FOM-camera’s. Deze controles zullen ten minste doorgaan tot de Grand Prix van Singapore. Hierdoor kunnen we een uitgebreide database opbouwen en een objectief beeld schetsen van de dynamische patronen die tijdens races worden waargenomen.
Geen enkel onderdeel is volledig stijf, daarom bevatten de regels tests voor doorbuiging en belasting. De voorvleugel is al jarenlang een uitdagend onderdeel, omdat de aerodynamische belasting tussen teams sterk varieert, wat het moeilijk maakt om universele tests te ontwikkelen voor alle voorvleugelconstructies.
Andere delen van de auto, zoals de achtervleugel en de vloerranden, hebben consistenter aerodynamische patronen, waardoor de testen eenvoudiger zijn.
De FIA behoudt zich het recht voor om nieuwe tests in te voeren als er onregelmatigheden worden vermoed. Hoewel er momenteel geen plannen zijn voor maatregelen op korte termijn, blijven we de situatie evalueren met het oog op de middellange en lange termijn.”