Het organiseren van een race in Zandvoort is financieel geen kleine opgave. De kosten lopen voor het circuit jaarlijks op tot bijna 50 miljoen euro, waarvan 32 miljoen dollar direct aan de F1-organisatie wordt betaald voor het recht om de Grand Prix te organiseren. Robert van Overdijk, algemeen directeur van het circuit, gaf al eerder aan dat de financiële last zwaar weegt, ondanks de enorme populariteit van de Formule 1 in Nederland dankzij Verstappen. Hij benadrukt dat de toekomst van het evenement in zijn huidige vorm onzeker is.
Een roulatiesysteem waarbij de Nederlandse Grand Prix het ene jaar plaatsvindt in Zandvoort en het andere jaar bijvoorbeeld in België, komt hierdoor steeds dichterbij. Hoewel eerder werd gespeculeerd over een rotatieschema met Barcelona, ontkent Van Overdijk dit scenario en noemt het “klinkklare onzin.” Een afwisseling met Spa-Francorchamps lijkt echter wel een serieuze optie. Domenicali bevestigde dat de F1 naar mogelijkheden zoekt om Europese races op een rotatiebasis in te plannen om de kalender binnen de limiet van 24 races te houden, een maximum dat teams en coureurs als grens hanteren.
Met 24 Grands Prix per seizoen bereikt de F1-kalender een verzadigingspunt, en toch blijven nieuwe locaties zich aandienen. Vooral markten buiten Europa, zoals Argentinië, Afrika, en het Midden-Oosten, tonen serieuze interesse en bieden financiële voordelen. De Formule 1 ziet groeikansen in deze markten, met plannen voor een tweede race in Saoedi-Arabië en een mogelijke terugkeer naar Afrika. Dit maakt de druk op Europese circuits om jaarlijks een plekje te behouden, nog groter.
Bovendien zijn er verschillende circuits met contracten die eindigen in 2025, waaronder Zandvoort, Spa-Francorchamps, Imola, Monza en zelfs het prestigieuze Monaco. Hoewel Monaco waarschijnlijk een vaste plek behoudt, wordt een rotatiesysteem tussen de circuits van Nederland en België, en mogelijk ook tussen Imola en Monza, steeds reëler.
Domenicali bevestigde dat de F1 vasthoudt aan het maximum van 24 races. Hoewel het huidige Concorde Agreement een extra, 25e Grand Prix toestaat, blijft Liberty Media terughoudend. Domenicali benadrukt dat het behouden van de juiste balans belangrijker is dan kwantiteit. Hierdoor ligt de toekomst van de Formule 1 waarschijnlijk meer buiten Europa, in opkomende markten zoals Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en mogelijk Afrika, waar de sport haar bereik en inkomsten verder kan uitbreiden. Voor Zandvoort en andere traditionele Europese circuits betekent dit een onzekere toekomst in de racekalender.