Andere coureurs lijken een mildere behandeling te krijgen De controverse wordt alleen maar groter als je kijkt naar vergelijkbare situaties met andere coureurs. Voorbeelden zijn Yuki Tsunoda en Sergio Pérez, die voorafgaand aan dezelfde kwalificatiesessie in Qatar dezelfde overtreding begingen als Verstappen. Beiden kwamen er met een simpele reprimande vanaf, terwijl Verstappen een gridstraf kreeg. Het roept vragen op over de consistentie in de straffen van de FIA, een organisatie die al vaker onder vuur ligt vanwege vermeende partijdigheid.
Verstappen is geen onbekende in het ontvangen van straffen. Denk bijvoorbeeld aan de Grand Prix van Singapore, waar hij een taakstraf kreeg omdat hij het woord “fuck” had gebruikt. Opmerkelijk genoeg kreeg Ferrari-coureur Charles Leclerc voor een soortgelijke uitglijder slechts een geldboete. Dan is er nog de Grand Prix van Mexico-Stad, waar Verstappen twee keer een tijdstraf van tien seconden kreeg, wat veel fans deed vermoeden dat de FIA bij hem strenger optreedt dan bij anderen.
Unieke behandeling voor Verstappen Een opmerkelijke statistiek doet de discussie verder oplaaien. Volgens een grondige analyse van FIA-documenten door F1-fan @F1GuyDan is Verstappen sinds 2022 de enige coureur die een gridstraf of strafpunt heeft gekregen voor ‘onnodig langzaam rijden’ of ‘het niet opvolgen van instructies van de wedstrijdleiding’. Geen enkele andere coureur heeft voor deze overtredingen een dergelijke zware straf ontvangen.
Dit patroon lijkt voor fans het bewijs te zijn dat Verstappen vaker als zondebok wordt gebruikt. Of zoals een fan het scherp opmerkte: “Als Max een vlieg zou pletten tijdens de race, zou de FIA hem een boete geven voor dierenmishandeling.”
Een kwestie van interpretatie of een dubbele standaard? Hoewel de FIA officieel stelt dat straffen objectief worden uitgedeeld, lijkt het erop dat Verstappen de onbedoelde hoofdrol speelt in een soap over vermeende dubbele standaarden. Voor fans is het frustrerend om te zien hoe hun favoriete coureur keer op keer tegen obstakels aanloopt, vaak door beslissingen die bij anderen minder gevolgen lijken te hebben. De vraag blijft: is Verstappen echt de bad boy van de Formule 1, of wordt hij simpelweg te vaak het mikpunt van twijfelachtige beslissingen?
Hoe dan ook, Verstappen blijft presteren, ongeacht waar hij op de grid begint. Zijn talent en doorzettingsvermogen blijven vooropstaan, zelfs als de FIA zijn pad naar de overwinning iets hobbeliger maakt. Fans blijven hem steunen, misschien juist omdat hij keer op keer bewijst dat hij niet zomaar klein te krijgen is. Zoals hij zelf ooit zei: “Ik win liever op mijn manier dan dat ik genoegen neem met minder.” En dat is precies waarom Max Verstappen een van de meest geliefde – en controversiële – coureurs van zijn tijd blijft.
Peter Kouijzer
december 3, 2024 at 9:55 pm
Max is bij de FIA de gebeten hond omdat hij zegt waar het op staat en dat kunnen de heren van de FIA niet hebben, maar toch 4 jaar al WERELDKAMPIOEN dat is pas een prestatie daar kan de FIA niks aan doe