Blijf op de hoogte

Formule 1

Nieuwe beelden onthullen ’trucje’ McLaren: voorvleugel doet meer dan die van andere

De zogenaamde flexiwings zijn het nieuwe gespreksonderwerp in de F1-paddock. Ferrari en Red Bull hebben hun zorgen geuit over het mogelijke voordeel dat McLaren en Mercedes zouden behalen met hun flexibele voorvleugels, maar de FIA heeft aangegeven niet in te grijpen. Uit nieuwe beelden blijkt dat de voorvleugels van deze teams inderdaad aanzienlijk meer buigen.

Mclaren achtervleugel

Flexibele voorvleugels kunnen in de Formule 1 zorgen voor een betere aerodynamica en dus snellere rondetijden. Op rechte stukken buigt de vleugel naar achteren door de luchtdruk, wat de auto aerodynamischer maakt en de topsnelheid verhoogt. In bochten staat de vleugel juist rechter, waardoor er meer downforce wordt gegenereerd. Red Bull-teambaas Christian Horner merkte tijdens de Grand Prix van Italië op dat zijn concurrenten zich in een “grijs gebied” van de regels begeven. Hij verwees naar een soortgelijke situatie in 2021, waarbij de regels rond flexibele voorvleugels werden aangescherpt. Hoewel McLaren en Mercedes volgens de huidige tests binnen de regels opereren, benadrukt Horner dat dit een kwestie voor de FIA is.

De FIA reageerde op de klachten van Red Bull en bracht een verklaring uit waarin staat dat alle voorvleugels voldoen aan de technische reglementen van 2024. Sinds de Grand Prix van België verzamelt de FIA extra data tijdens de VT1- en VT2-sessies met speciale camera’s om het gedrag van de voorvleugels te monitoren. Dit onderzoek zal doorgaan tot in ieder geval de Grand Prix van Singapore. De FIA heeft geen plannen om in te grijpen, maar waarschuwde dat nieuwe tests zullen volgen als er opnieuw verdenkingen van onregelmatigheden zijn.

Hoewel de specifieke FIA-beelden niet toegankelijk zijn, zijn via F1 TV wel onboardbeelden te zien van alle coureurs. Hieruit blijkt dat de voorvleugels van McLaren en Mercedes aanzienlijk meer flexen dan die van Ferrari en Red Bull. Volgens de technische reglementen mag de flex niet meer dan 15 millimeter bedragen, en de FIA bevestigde dat McLaren en Mercedes binnen deze limiet blijven.

Horner heeft de FIA gewaarschuwd dat als de voorvleugels van McLaren en Mercedes legaal worden verklaard, Red Bull mogelijk ook zal overstappen op flexiwings. Het blijft afwachten of Red Bull deze technologie binnenkort gaat toepassen.

Laat een reactie achter

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Formule 1