Blijf op de hoogte

Formule 1

Net binnen: CEO van Formule 1 legt zijn functie neer en vertrekt

Na bijna twee decennia vol hoogtepunten, strategische overnames en een flinke portie zakelijk drama heeft Greg Maffei, de CEO van Liberty Media, aangekondigd dat hij eind 2024 afscheid neemt van zijn functie. “Het waren twintig geweldige jaren, maar zelfs de beste ritten komen een keer tot een eind,” grapte Maffei. Of hij nu meer tijd wil doorbrengen met familie of stiekem hoopt op een cameo in de Formule 1-paddock, blijft onduidelijk. Eén ding is zeker: zijn vertrek markeert een belangrijke verandering voor het bedrijf achter de koningsklasse van de autosport.

© Proshots

Interim-oplossing en de toekomst

John Malone, voorzitter van Liberty Media, zal tijdelijk het roer overnemen als interim-CEO. Voor wie Malone niet kent: hij is een zakelijk zwaargewicht met een staat van dienst waar je ‘u’ tegen zegt. “We willen Greg bedanken voor zijn toewijding en innovatie,” verklaarde Malone. “Hij heeft Liberty Media naar ongekende hoogten gebracht, en zijn impact zal nog lang voelbaar zijn.”

Maar maak je geen zorgen: Maffei blijft niet volledig uit beeld. Vanaf januari 2025 zal hij de rol van Senior Advisor op zich nemen. Zo blijft hij op de achtergrond betrokken bij de strategische koers van het bedrijf.

Van TV-kabels tot Formule 1

Onder Maffei’s leiding transformeerde Liberty Media van een mediabedrijf dat voornamelijk kabelnetwerken beheerde, tot een speler van wereldklasse. Een van zijn grootste wapenfeiten was ongetwijfeld de overname van de Formule 1 in 2017, die het bedrijf kocht van CVC Capital Partners. Sindsdien is de sport uitgegroeid tot een wereldwijd spektakel, met miljoenen nieuwe fans dankzij de Netflix-serie Drive to Survive.

Maffei heeft tijdens zijn termijn niet alleen grote winst geboekt, maar ook de waarde van Liberty’s eigendommen aanzienlijk verhoogd. Onder zijn bewind werden naast de Formule 1 ook bedrijven als SiriusXM en het Atlanta Braves honkbalteam onderdeel van Liberty’s imperium.

Waarom nu?

Hoewel Maffei in zijn aankondiging benadrukt dat dit “het juiste moment” is om een stap terug te doen, zijn er geruchten dat hij meer tijd wil besteden aan zijn eigen projecten en passies. Of, zoals fans op social media speculeerden: “Misschien zien we Greg volgend jaar gewoon chillen in de pitstraat met een Ferrari-petje op.”

Voor Liberty Media betekent dit echter niet dat de motor stilvalt. Integendeel: het bedrijf heeft plannen om nieuwe markten te betreden en meer te investeren in digitale platforms en fanervaringen. Met Maffei als adviseur blijft zijn invloed voelbaar, al zal Malone voorlopig de eindverantwoordelijkheid dragen.

Wat nu voor Liberty en de Formule 1?

Maffei’s vertrek roept vragen op over de toekomst van de Formule 1, een kroonjuweel in Liberty’s portfolio. De sport is groter dan ooit, maar met de opkomst van elektrische series en veranderende fanverwachtingen, staat er veel op het spel. Zal Malone de nodige risico’s durven nemen, of speelt hij op safe? Eén ding is zeker: de fans houden het bedrijf scherp in de gaten.

Hoe je het ook bekijkt, Greg Maffei laat een erfenis achter waar je “u” tegen zegt. En mocht Liberty ooit een wedstrijd in “CEO’s vervangen” organiseren, dan zouden ze zonder twijfel op pole position starten.

Laat een reactie achter

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Formule 1