De frustratie van Verstappen kwam voort uit het moment aan het einde van Q2, waar Lance Stroll zwaar crashte. Er hebben zich al gelijkaardige momenten voorgedaan dit seizoen, maar de reactie van de FIA liet deze keer veel langer op zich wachten dan normaal. Het duurde namelijk maar liefst 53 seconden voordat de rode vlag getoond werd, een significant verschil vergeleken met de gebruikelijke 15 seconden voor incidenten van vergelijkbare ernst. Dit hield in dat Verstappen geen tijd had om zijn rondetijd te verbeteren, terwijl zijn rivaal Norris ternauwernood verder ging naar Q2, wat strategisch gezien gunstig uitpakte voor de Brit.
Max Verstappen kon zijn onvrede niet onder stoelen of banken steken. In een interview met Sky Sports F1 uitte hij zijn kritiek onomwonden: “Als een auto een muur raakt, moet het onmiddellijk rood zijn! Het is onacceptabel dat het 30 tot 40 seconden duurt, of in dit geval 53 seconden, voordat de rode vlag zwaait. Het is pure onzin”, aldus een duidelijk geïrriteerde Verstappen.
De Nederlander heeft een punt als hij wijst op de inconsistentie en het potentieel gevaar van het laat toekennen van een rode vlag. Snelle besluitvorming is hier cruciaal, en in het licht van de recente incidenten is het begrijpelijk dat Verstappen voorstander is van snellere reactieprocedures.
De ontmoeting met de media vond plaats na de kwalificatie, waar Verstappens emoties zichtbaar hoog opliepen. Toch is hij vastbesloten om niet alleen zijn frustratie op de baan om te zetten in motivatie, maar ook zijn teleurstelling aan te pakken, terwijl hij zich voorbereidt op de uitdagingen van de hoofdrace.
Dit voorval roept ook vragen op over de richtlijnen en besluitvormingsprocedures van de FIA, vooral wanneer veiligheid op het spel staat. Verstappen heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat hij flinke verbetering verwacht van de organisatie die verantwoordelijk is voor de veiligheid en eerlijkheid binnen de sport.