In 2026 ondergaat de Formule 1 grote veranderingen, met nieuwe reglementen voor zowel de motoren als het chassis. Adrian Newey, het technische brein achter Red Bull, gaf eerder aan dat hij zich niet kan herinneren dat er ooit bij een regelwijziging tegelijkertijd zulke ingrijpende aanpassingen op motorisch en technisch gebied zijn doorgevoerd. Dit zou de hiërarchie binnen de sport drastisch kunnen veranderen.
Verstappen uitte eerder zijn zorgen, zeker toen duidelijk werd dat Newey dit seizoen Red Bull zou verlaten, wat mogelijk een negatieve impact op zijn prestaties zou kunnen hebben. Echter, zelfs los van Newey’s vertrek was Verstappen al niet enthousiast over de nieuwe regels, zoals hij eerder duidelijk maakte.
Verstappen kritisch op 2026-regels
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk vorig jaar noemde Verstappen de voorgestelde 2026-regels zelfs “verschrikkelijk”. Hij waarschuwde bovendien voor een mogelijke “ICE-oorlog” (Internal Combustion Engine) en uitte zijn zorgen over het nieuwe concept.
“Ik heb de data in de simulator al gezien, en het ziet er verschrikkelijk uit,” vertelde Verstappen destijds. “Bij circuits zoals Monza, moet je op volle snelheid ineens terugschakelen op het rechte stuk omdat dat sneller zou zijn. Dat voelt voor mij niet als vooruitgang.”
Daarnaast benadrukte Verstappen dat hij vreest voor een oneerlijke competitie waarbij teams met de sterkste motoren een te groot voordeel zouden hebben, wat zou kunnen leiden tot een kostbare ontwikkelingsstrijd. “Dat lijkt mij niet het doel van de Formule 1,” aldus de Nederlander.
Desondanks lijkt Verstappen nu zijn scherpe kritiek te hebben afgezwakt en is hij minder negatief over de aankomende veranderingen.