De theorie komt voort uit een klacht van Red Bull tijdens het vorige raceweekend in Brazilië, waarin ze opmerkten dat sommige teams opvallend beter presteerden op het gebied van bandenmanagement. De beschuldiging? Dat vloeistoffen in banden gebruikt werden om de temperatuur te verlagen, wat de grip zou verbeteren en de levensduur van de banden aanzienlijk verlengt. Een handige truc, maar volgens de regels volstrekt illegaal.
McLaren heeft de beschuldigingen echter stellig ontkend. Volgens het team hebben hun verbeterde prestaties niets te maken met ongeoorloofde praktijken, maar simpelweg met hard werk en een betere set-up. “We hebben niets te verbergen,” klonk het uit het McLaren-kamp, dat niet onder de indruk lijkt van Red Bulls beschuldigende vinger.
Toch blijft Verstappen sceptisch. Tijdens interviews vroeg hij zich hardop af hoe het mogelijk is dat teams als McLaren plotseling zulke significante sprongen maken in prestaties. Hij noemde het ‘opmerkelijk’ en voegde eraan toe dat de bandentemperaturen soms dingen laten zien die volgens hem “echt niet kunnen”. Red Bull blijft erbij dat er trucjes werden toegepast, maar dat teams deze tactieken wellicht tijdig hebben gestaakt om een onderzoek van de FIA te ontwijken.
De FIA heeft inmiddels bevestigd dat er geen bewijs is gevonden voor het gebruik van water in banden. Maar dat heeft de discussie bepaald niet gesmoord. Verstappen, altijd scherp in zijn analyses, liet weten dat hij hoopt dat de competitie nu eerlijker zal verlopen. “Hopelijk zien we nu de echte prestaties van elke auto,” zei de tweevoudig wereldkampioen met een lichte sneer.
Ondertussen blijft de rivaliteit tussen Red Bull en McLaren smeulend voortduren. Het is nog maar de vraag of de soep zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend, maar één ding is zeker: in de Formule 1 gaat het niet alleen om snelheid, maar ook om strategie. En soms, heel soms, wordt het wel heel nattevingerwerk.