Strafpunten lopen op
De regels in de Formule 1 zijn duidelijk: een coureur wordt geschorst als hij twaalf strafpunten op zijn superlicentie verzamelt binnen twaalf maanden. Dit jaar was Kevin Magnussen de eerste coureur die dicht tegen een schorsing aanzat, maar Verstappen is nu ook een risico aan het worden. Helmut Marko, de adviseur van Red Bull, waarschuwt dat Verstappen in 2025 moet oppassen, vooral in het begin van het seizoen. Een mogelijke schorsing tijdens een titelstrijd zou catastrofaal zijn.
Crash met Piastri
De aanleiding voor Verstappens strafpunten was een botsing met Oscar Piastri in de eerste bocht van de race. Verstappen liet over de boordradio duidelijk merken dat hij het niet eens was met de straf, wat typisch is voor zijn directe stijl. Helmut Marko gaf commentaar op de Duitse televisie: “Het waren emoties. Misschien moeten ze niet alles uitzenden, want voetballers hebben ook geen microfoon als ze op het veld staan.” Een grapje over Verstappen en zijn emoties ligt voor de hand, maar laten we eerlijk zijn: wie zou niet een beetje pittig worden met zoveel druk op zijn schouders?
Inconsistentie bij stewards
Een punt van frustratie voor Marko is de inconsistente aanpak van de Formule 1-stewards. “Bij sommige stewards zijn de straffen strenger dan bij andere. Dat is het probleem dat iedereen heeft,” zegt hij. Marko benadrukt dat consistentie essentieel is voor een eerlijke competitie. En hoewel Verstappen misschien het boegbeeld is van snelheid en agressie, zou hij er goed aan doen om iets subtieler met de regels om te gaan – als dat tenminste in zijn aard ligt.
Het risico van een schorsing
De gevolgen van een mogelijke schorsing zouden groot zijn voor Verstappen en Red Bull. In een sport waarin elke race cruciaal kan zijn, zou zelfs één gemiste Grand Prix rampzalig kunnen zijn. Voor nu moet Verstappen oppassen, maar ook de stewards hebben werk aan de winkel. Consistentie in de straffen zou niet alleen de teams helpen, maar ook de fans, die zich vaak afvragen of regels op dezelfde manier worden toegepast.
Zoals Marko terecht opmerkte, kan een beetje meer diplomatie geen kwaad. Maar laten we eerlijk zijn: een iets minder explosieve Verstappen zou misschien minder leuk zijn om naar te kijken. Tot die tijd hopen we dat Max op het asfalt blijft en niet in de pitbox eindigt met een microfoon in zijn hand.