Klimaatdemonstrant bij GP Zandvoort kan naam van sponsor Aramco niet eens uitspreken
In Nederland kunnen we terugkijken op een geslaagd Grand Prix-weekend in Zandvoort, al blijft het jammer dat Max Verstappen niet heeft gewonnen. Red Bull zal flink aan de bak moeten, want in vergelijking met de auto waarin Lando Norris razendsnelle rondes reed, lijkt de vleugel van Red Bull wat aan kracht te verliezen.
Ondertussen zal de organisatie van het evenement ongetwijfeld weer benadrukken hoe lastig het is om nieuwe edities te organiseren. Met 303.000 bezoekers over het hele weekend schijnt het financieel nog steeds niet rond te komen. Misschien wordt het tijd om het prijsbeleid te herzien; 11 euro voor een burger vragen lijkt immers niet de oplossing. Maar als er volgend jaar minder tickets worden verkocht, is de kans groot dat de prijzen alleen maar verder stijgen—denk aan 15 euro voor een burger—om toch maar de inkomsten op peil te houden.
Los daarvan blijft het natuurlijk spectaculair om naar racende auto’s te kijken, hoewel niet iedereen het daarmee eens is. Zeker niet de mensen van Extinction Rebellion, die zich geroepen voelden om in Zandvoort te demonstreren tegen sponsor Aramco. Dit bedrijf, officieel Saudi Aramco, is de staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië en de grootste ter wereld qua productie en reserves.
Met een capaciteit van 12 miljoen vaten per dag en een bewezen reserve van 250 miljard vaten, vertegenwoordigt Aramco een kwart van de wereldvoorraad. Als lid van XR ben je dus tegen dit soort partijen en laat je als professioneel demonstrant je stem horen in Zandvoort.
Maar misschien is het handig om te weten hoe je de naam van deze sponsor moet uitspreken voordat je je protest begint. En wie het durft te vergelijken met de gaskamers, heeft duidelijk zijn connectie met de realiteit verloren. Misschien zouden we die miljoenen die naar Oekraïne gaan beter kunnen investeren in goede geestelijke gezondheidszorg in Nederland.