Red Bull heeft een mechanisme ontwikkeld dat de rijhoogte van de T-tray kan wijzigen. Dit onderdeel, dat zich tussen de voorkant van de vloer en het chassis bevindt, zou normaliter alleen buiten parc fermé aangepast mogen worden. Het feit dat dit mogelijk vanuit de cockpit kan worden veranderd, biedt een potentieel voordeel tijdens races en kwalificaties. Vooral omdat de optimale rijhoogte variabel is, afhankelijk van bijvoorbeeld de hoeveelheid brandstof tijdens verschillende racefases.
Oscar Piastri van McLaren was er snel bij om zijn kritiek te uiten. Hij stelde dat Red Bull niet slechts de grenzen opzocht, maar deze duidelijk overschreed. Lando Norris, een andere McLaren-coureur en concurrent van Verstappen, voegde hieraan toe dat zijn team niet zo ver zou gaan als Red Bull en prees de FIA voor hun ingrijpen. Norris benadrukte dat er een duidelijk verschil is tussen innovatie binnen de regels en het overtreden ervan. Hij prees McLaren voor hun innovatieve aanpak binnen de regels.
Ondanks de commotie over de vermeende inbreuk, legde Lewis Hamilton een andere nuance. Tijdens een interview met Sky Sports F1 sprak hij over het belang van innovatie binnen de sport. Volgens Hamilton bevindt Red Bull zich in de voorhoede als het gaat om creatieve doorbraken. “Uiteindelijk zijn alle teams constant bezig om de regels te interpreteren en de mogelijkheden tot het uiterste te benutten, wat soms leidt tot controversiële technologieën,” aldus de Britse coureur.
Hamilton benadrukte dat innovatie de sleutel is tot vooruitgang in de Formule 1 en dat Red Bull dat goed heeft begrepen. Hij erkende dat hoewel de FIA op de hoogte is gebracht en de zaak onderzoekt, de innovatiedrang van Red Bull bewondering verdient. Hij speculeerde verder dat andere teams wellicht een voorbeeld zouden moeten nemen en meer leidend zouden moeten zijn in het creëren van nieuwe technologieën.
Het is afwachten hoe de FIA zal oordelen over Red Bull’s interpretatie van de regels en of zij mogelijkerwijs kampioenschappen dankzij deze technologie hebben gewonnen. Maar één ding is zeker: de geest van innovatie blijft de kern van Formule 1 en inspireert teams om altijd op zoek te gaan naar meer geavanceerde en soms controversiële oplossingen.