Wat was er zo bijzonder aan de mini-DRS?
In Azerbeidzjan, waar snelheid koning is, werd McLarens achtervleugel voor het eerst opgemerkt door de camera’s. En die beelden lieten iets opvallends zien: tijdens het activeren van de DRS bewoog de flap niet alleen zoals verwacht, maar ook op een manier die extra luchtweerstand wegnam zonder dat er downforce in de bochten verloren ging. Een droomscenario voor elke coureur. Volgens Italiaanse media leverde dit een voordeel op van maar liefst drie kilometer per uur op rechte stukken. Dat lijkt misschien weinig, maar in de Formule 1 kan dat het verschil maken tussen winst en verlies.
Hoewel het in Bakoe voor het eerst opviel, bleek McLaren deze technologie ook in eerdere races te hebben gebruikt, zoals in België en Italië. Daar had het team al ongemerkt geprofiteerd van de innovatieve vleugel. Een kleine technologische winst hier, een snellere rondetijd daar – en zo wist McLaren stiekem een voordeeltje te pakken.
Waarom is het nu illegaal verklaard?
Na klachten van andere teams besloot de FIA de vleugel onder de loep te nemen. Hoewel de mini-DRS niet direct tegen de geschreven regels inging, zat het wel in een grijs gebied dat tegen de “geest van de reglementen” inging. Dit gaf de FIA de ruimte om de vleugel te verbannen, maar officieel illegaal was hij nog niet. Tot nu.
Voor 2025 heeft de FIA de regels aangescherpt, zodat de vleugel van McLaren niet meer door de mazen van het net kan glippen. In de nieuwe reglementen staat expliciet dat de achtervleugel slechts twee standen mag hebben: open en gesloten. De derde stand, waarbij de DRS-flap deels opent, is nu verboden. Bovendien moeten de profielen van de vleugel een minimale opening hebben tussen 9,4 mm en 13 mm, wat gemeten wordt met een speciale bolvormige meter.
Een duidelijke waarschuwing voor McLaren
Hoewel McLaren tijdens het seizoen 2024 al werd gevraagd om de vleugel niet meer te gebruiken, zijn de regels nu scherper gesteld om toekomstige innovaties van dit soort te voorkomen. Mocht McLaren in 2025 toch opnieuw een poging wagen met een soortgelijke constructie, dan loopt het team het risico dat hun auto direct illegaal wordt verklaard en uit de competitie wordt gehaald.
De FIA heeft bovendien aangekondigd dat er vanaf volgend seizoen strengere controles komen op alle teams. Geen vleugel, flapje of spoiler zal onopgemerkt blijven. Voor McLaren betekent dit een nieuwe uitdaging: hoe blijven ze competitief zonder hun geheime wapen?
Burghout
december 15, 2024 at 3:06 pm
Nu dan ook puntenaftrek voor het constructeurs kampioenschap natuurlijk……, maar zal wel niet
Bert Jeucken
december 15, 2024 at 3:42 pm
Hopelijk wordt dat ook nageleefd Fia