Eerder dit jaar introduceerde McLaren een voorvleugel die meer doorboog dan de regels leken toe te staan. Ondanks klachten van rivalen zoals Red Bull Racing en Ferrari, oordeelde de FIA dat de vleugel door alle tests kwam en dus legaal was, wat tot frustraties leidde bij de concurrentie.
In Azerbeidzjan sloeg de verwarring nog verder toe toen McLaren een eigen versie van een ‘mini-DRS’ bleek te hebben ontwikkeld. Op rechte stukken ging de DRS-flap van de MCL38 iets open, waardoor de luchtweerstand afnam en de topsnelheid toenam. In de bochten sloot de flap weer, wat de downforce en grip verbeterde ten opzichte van andere teams. Dit leidde tot oproepen om de FIA snel actie te laten ondernemen tegen deze ‘illegale’ aanpassing.
FIA blijft bij haar standpunt
Desondanks besloot de FIA opnieuw dat de achtervleugel van McLaren geen aanleiding geeft voor een regelwijziging. Volgens journalist Piergiuseppe Donadoni van Formu1a.uno is de vleugel zodanig ontworpen dat deze weliswaar tegen de geest van de reglementen ingaat, maar formeel binnen de regels blijft. Een protest tegen McLaren zou dan ook meteen afgewezen worden, aldus Motorsport Italië.
Donadoni stelt dat deze innovatieve aanpassing McLaren heeft geholpen om hun snelheid op rechte stukken aanzienlijk te verbeteren. In Azerbeidzjan was Oscar Piastri op rechte stukken 4 km/u sneller dan Charles Leclerc in zijn Ferrari, terwijl McLaren eerder dit seizoen nog een van de langzaamste auto’s qua topsnelheid was.