Verdachte praktijken of wilde fantasie?
Brown hield vol dat Red Bull hiermee een oneerlijk voordeel behaalde. Door de voorvloer aan te passen, zou het team zowel de kwalificatie als de race optimaal kunnen afstellen, een luxe die andere teams niet hebben. Natuurlijk ontkenden Red Bull-teambaas Christian Horner en coureur Max Verstappen de beschuldigingen in alle toonaarden. Helmut Marko gooide er ook nog een cynisch grapje tegenaan, maar dat deerde Brown niet. Hij stapte direct naar de FIA met een dringende vraag: racen we hier tegen een kampioensauto of een sluwe valsspeler?
De FIA grijpt in
De FIA, altijd klaar voor een goed onderzoek, liet er geen gras over groeien. In Austin kondigden ze aan dat ze geen aanwijzingen zagen voor vals spel door Red Bull. Toch bleef Brown aandringen. Hij vond het oordeel te snel en wilde meer diepgang in het onderzoek. “Transparantie is essentieel in deze sport,” benadrukte hij. “Ik wil volledige duidelijkheid voordat ik kan zeggen of er wel of niet iets aan de hand is.”
Fabrieksinspectie en de uitslag
En transparantie kreeg hij. De FIA besloot zelf een kijkje te nemen bij het hoofdkwartier van Red Bull Racing in Milton Keynes. De technische inspecteurs doorzochten elk hoekje en gaatje van de fabriek op zoek naar onregelmatigheden. Het resultaat? Niks. Nada. Geen enkel bewijs van gesjoemel. Daarmee was het oordeel duidelijk: Red Bull speelde volgens de regels.
De FIA bevestigde hun standpunt in een officiële verklaring: “Na een grondig onderzoek in de fabriek van Red Bull Racing hebben we geen overtredingen geconstateerd. Hiermee sluiten we dit dossier en bevestigen we onze eerdere conclusie tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.”
Is dit het einde van het drama?
Hoewel de FIA hoopt dat de kwestie hiermee begraven is, blijft het in de Formule 1 zelden bij één hoofdstuk. Teams houden elkaar altijd scherp in de gaten, en insinuaties tussen teambazen zullen nooit volledig verdwijnen. Maar voor nu mag Red Bull opgelucht ademhalen, terwijl Zak Brown wellicht de tijd heeft om aan zijn volgende plotwending te werken. In de Formule 1 geldt immers: hoe sneller de auto, hoe groter de rivaliteit.