Blijf op de hoogte

Formule 1

Fans beschuldigen Mercedes van gebruik van ‘illegaal’ trucje in Las Vegas

Mercedes verraste velen met een indrukwekkende een-twee-finish tijdens de Grand Prix van Las Vegas, maar het team zelf lijkt te hebben geworsteld met de vraag hoe de W15 plotseling zo goed presteerde in de straten van de stad der zonden. Was het puur geluk, of zat er toch meer achter de plotselinge sprongetjes van snelheid? Een oplettende fan lijkt het antwoord te hebben gevonden, althans volgens wat hij op zijn X-account (voorheen Twitter) deelde. Terwijl de rest van de wereld zich afvroeg of Mercedes de geheime formule voor succes had ontdekt, keek een Formule 1-kenner naar de onboard-beelden van George Russell’s bolide en ontdekte iets dat mogelijk wel eens de verklaring zou kunnen zijn.

© Proshots

Op de beelden was te zien dat het stuur van Russell op en neer bewoog terwijl hij over het rechte stuk en in de remzone reed. Deze beweging deed de fan denken aan iets wat we allemaal wel kennen uit de F1-historie: het beroemde DAS-systeem van Mercedes, dat in 2020 werd verboden, maar blijkbaar nog steeds een soort ‘demon’ is in de Formule 1. Dit systeem, oftewel Dual Axis Steering, stelde de coureur in staat om door het stuur naar achteren te trekken de uitlijning van de wielen te veranderen. Dit resulteerde in meer grip op de rechte stukken doordat de bandentemperatuur verhoogd werd door de extra wrijving. Het was een innovatief systeem, maar de FIA vond het niet kunnen en verbood het na één seizoen. Omdat, tja, een stuur moet volgens de reglementen altijd vast aan de stuurstang zitten en niet op mysterieuze manieren heen en weer bewegen.

De vergelijking met DAS was snel gemaakt, en een Red Bull-engineer die op X reageerde, had wel een interessante theorie over wat er precies gebeurde bij Russell’s stuur. “Interessant. Het lijkt erop dat het stuur naar achteren trekt? En tegelijkertijd loopt de band misschien naar binnen? Misschien beweegt de wieldop onder zijdelingse belasting? Maar het wiel lijkt terug te trekken…. Hmmm,” schreef @Dr_Obbs. Hij voegde eraan toe dat aanpassingen aan het toespoor in theorie kunnen helpen bij de opwarming en voorbereiding van de banden, maar waarschuwde met de woorden: “Maar zeker niet… dit zou hoogst illegaal zijn.” Een beetje een ‘dank je wel, captain obvious’-moment, want iedereen weet dat DAS niet alleen verboden is, maar ook hoogst riskant als je het weer zou proberen.

Dus, was Mercedes stiekem weer aan het knutselen aan verboden systemen, of was er gewoon iets anders aan de hand? Het blijft voor nu speculatie, maar het lijkt er sterk op dat de fan op X een goed oog heeft voor detail – of Mercedes heeft stiekem toch iets nieuws uit de kast gehaald om de concurrentie te verrassen. Wat het ook is, het lijkt duidelijk dat Las Vegas een race was waar meer dan alleen de coureurs hun kaarten moesten spelen.

Laat een reactie achter

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Formule 1