Blijf op de hoogte

Formule 1

Achtervleugel McLaren opnieuw ter discussie: ‘Gaan ze gebruiken in Brazilië’

Mark Hughes, Formule 1-analist, legde de opmerkelijke prestaties van McLaren onder de loep, vooral hun nieuwe V-vormige achtervleugel. Deze vleugel, speciaal aangepast voor de omstandigheden van het Braziliaanse circuit, gaf Lando Norris en Oscar Piastri vleugels (letterlijk en figuurlijk) tijdens de sprintracekwalificatie. Norris en Piastri finishten respectievelijk als eerste en tweede, en lieten Verstappen ruim drie tienden van een seconde achter zich. Voor de fans was het geweldig om te zien, voor Verstappen minder.

© Proshots

De vleugel van McLaren

Volgens Hughes was de V-vormige achtervleugel, gecombineerd met een speciaal ontwikkelde beam wing, het geheime wapen van McLaren. In de praktijk verlaagde deze configuratie de luchtweerstand en bood het maximale snelheid op de rechte stukken en een boost bij open DRS, een voordeel dat moeilijk te evenaren was voor andere teams. Dit gaf McLaren een opmerkelijke voorsprong op het bochtige circuit van São Paulo, waar rechte stukken afgewisseld worden met scherpe bochten en technische secties.

Ferrari, met Carlos Sainz als troef, lag op de loer maar had het moeilijk in de langzame bochten van sector 2. Sainz had eerder al aangegeven dat het Braziliaanse circuit mogelijk niet ideaal was voor hun auto’s. Ironisch genoeg werd dit scenario werkelijkheid, want de Ferrari’s leken in de langere, snelle bochten van Interlagos minder grip te hebben dan verwacht.

Red Bull’s RB20 en de strijd in sector 2

De Red Bull van Verstappen liet het vooral in de technische, langzame sector 2 afweten, terwijl de auto goed presteerde in sectoren 1 en 3. Ondanks zijn pogingen verloor hij in sector 2 ongeveer twee tienden ten opzichte van de snelle McLarens. De Nederlandse coureur haalde zijn schouders op en kon alleen maar hopen op een betere prestatie in de sprintrace zelf.

Met Verstappen op de vierde startplek, ontstaat er een strategisch spelletje in het veld. Hughes merkte op dat Verstappen per ongeluk, of misschien met een knipoog, een slipstream gaf aan Leclerc, die daardoor dichter bij de McLarens kon komen. Sommigen suggereren dat Verstappen wel eens slim kon hebben meegespeeld: als Leclerc de McLarens zou splitsen, zou dat zijn strategie mogelijk ten goede komen.

De Finale in Brazilië

Met Norris op pole en Piastri in zijn kielzog, zijn de McLarens dit weekend de auto’s om in de gaten te houden. Ferrari is misschien wat op zijn hoede door hun mindere prestaties in sector 2, maar wie weet wat er nog in de sprint kan gebeuren. Voor Max en Red Bull zal het zaak zijn om in de sprintrace scherp te blijven en, wie weet, de rollen alsnog om te draaien.

Een ding is duidelijk: wat de F1 dit weekend te bieden heeft, is een strategisch schaakspel op hoge snelheid, en de coureurs staan klaar om hun kaarten te spelen op de slingerende bochten van Interlagos.

Laat een reactie achter

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Formule 1