Bij de start van de race stond hij letterlijk stil terwijl de rest van het veld zich in volle vaart begaf. Maar het was niet de schade aan zijn snelheid die de meeste aandacht trok – nee, het was het opvallende moment dat Pérez achter Colapinto aan moest kijken, die als concurrent in dezelfde situatie begon, maar hem snel voorbijflitste voordat de race zelfs maar goed en wel begonnen was.
Aankomst in de pitstraat: Stilstaan was geen blunder, zegt Pérez
Toen het groene licht aan de horizon oplichtte, liet Pérez meer dan twee seconden liggen in de pitstraat. Daar stond hij, terwijl Colapinto, met een iets snellere reflex, zich naar de leiding snelde. Een blunder? Volgens Pérez zelf niet. Hij verklaarde dat het voor hem strategisch belangrijker was om rustig te wachten en in schone lucht te rijden, waar hij meer winst zou kunnen behalen. “De tijd in de pitstraat was gewoon om de juiste ruimte te creëren,” aldus Pérez. Maar op social media was men minder begripvol: fans waren direct klaar met de situatie en lieten hun mening niet onbenut. “Hoe kun je zo langzaam starten als je de race toch niet wint?” was een van de vele opmerkingen die werden gedeeld.
Viaplay’s Chiel van Koldenhoven en de kritiek op Pérez
Het was Viaplay-verslaggever Chiel van Koldenhoven die de zaak verder uitdiepte en Pérez vroeg of het echt zo was dat de langzame start geen prioriteit had voor hem. “Hij had wat meer haast dan wij. Het was geen prioriteit voor ons,” antwoordde Pérez luchtig. Dit antwoord zorgde voor behoorlijk wat stof tot discussie, vooral voor analist Tom Coronel, die niet zo snel overtuigd was van deze uitleg. Als iemand bekend is met de snelheid en druk van de Formule 1, dan is het Coronel wel, en hij had er weinig geduld voor. “Wat een k*t excuus,” aldus Coronel, die zijn frustratie duidelijk niet onder stoelen of banken stak. “Dit is echt niet normaal,” voegde hij eraan toe, zichtbaar geïrriteerd.
Het blijft een raadsel: Strategie of Fout?
Coronel vond het moeilijk te geloven dat Pérez daadwerkelijk strategisch bezig was, zeker gezien het feit dat hij zich in de race twee keer in de problemen leek te bevinden. “Als je echt vrije lucht wilt, moet je gewoon sneller gaan als je voor Colapinto zit,” aldus Coronel. Dit deed de vraag rijzen of Pérez en Red Bull misschien iets achterhielden. Het leek er niet op dat Pérez volledig in controle was van de situatie, wat de fans doet twijfelen aan de teamstrategie en de uitvoering daarvan. Was het echt een slimme zet, of was het gewoon een geval van te lang in de pitstraat staan zonder plan?
De Toekomst van Pérez: Druk, Druk en nog eens Druk
Naarmate het seizoen vordert, neemt de druk op Pérez alleen maar toe. In een team waar Max Verstappen duidelijk de nummer één is, krijgt Pérez het steeds moeilijker om zijn eigen strategieën te rechtvaardigen, vooral wanneer er zulke opvallende momenten van besluiteloosheid zijn. In de wereld van Formule 1, waar elke beslissing telt, is het cruciaal dat Pérez zich herpakt en zijn strategieën aanpast. Of hij sterker uit de strijd komt, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: als hij blijft zoals in Qatar, kunnen we de ‘Pérez pitstraatparken’ wel als een nieuw fenomeen bestempelen.