In een glorieuze nieuwe video heeft Ajax onthuld dat het iconische oude logo zijn plaats op de borst van het Ajax-shirt zal herwinnen vanaf het seizoen 2025/26. Het is 34 jaar geleden dat dit klassieke logo voor het laatst het tenue sierde van de wereldberoemde Amsterdamse club.
“Hey Ajax, ze zeggen dat je bent veranderd”, opent de video, waarmee direct een snaar bij trouwe supporters wordt geraakt. “Je kan geen goed meer doen. Ze zeggen dat je geen recht doet aan je naam en niet meer weet voor wie of wat we staan.” De video neemt ons vervolgens mee langs beelden van huidige spelers, waaronder Jorrel Hato, Davy Klaassen en Kenneth Taylor, die trots poseren in het historische tenue.
Met een knipoog naar André Hazes wordt een emotioneel beroep gedaan: “Ze zeggen dat je moet kijken wie je nog kent.” Dit geliefde nummer is een vaste waarde bij Ajax-wedstrijden en eindigt met de krachtige boodschap dat Ajax nog altijd trouw is aan zijn roots. Het herintroductie van het oude logo is hiervan het ultieme symbool.
Menno Geelen, algemeen directeur van de club, benadrukt op de clubwebsite de diepgevoelde verbondenheid met de geschiedenis: “We vieren op 18 maart ons 125-jarig jubileum en het terugbrengen van het klassieke logo maakt hier een integraal deel van uit.”
Volgens Geelen was de wens om het logo terug te brengen in lijn met de verlangens van de fans: “We weten dat veel van onze supporters al lange tijd op deze verandering hopen. Het benutten van ons jubileum als moment om dit geschenk aan hen te geven, voelde als de juiste impuls.”
Het besluit is niet alleen symbolisch; het is ook bedoeld om het Ajax-DNA te versterken: “Het verleden leert ons dat we op ons best zijn wanneer we trouw blijven aan ons DNA,” zegt Geelen. “Dit logo weerspiegelt dat streven terug naar onze kern en dient tegelijk als ode aan ons glorieuze verleden en inspiratie voor toekomstige successen.”
De komende zondag in de Johan Cruijff ArenA zal het klassieke logo voor het eerst in jaren weer op het veld te zien zijn, wanneer de Ajax legends het opnemen tegen hun evenknieën van Real Madrid. In het seizoen 2025/26 wordt het logo vervolgens vast onderdeel van de clubuitstraling: “Vanaf dat moment zal het oude ontwerp geleidelijk op alle communicatie-uitingen van de club verschijnen.”