Studio Sport: van alles, behalve sportief?
In een gesprek met Voetbal International trekt Woerts stevig van leer over de aanpak van de NOS. “Studio Sport Eredivisie is volledig afgedreven van zijn kerntaak,” stelt de sportmarketeer zonder omhaal. Volgens hem zijn de wettelijke zes minuten aandacht per competitiewedstrijd inmiddels een wassen neus. En dat is nog niet alles: hij heeft vooral kritiek op de extra onderdelen in de uitzending, zoals de analyses van Leonne Stentler. “Wat zij zegt, is lachwekkend. Je kijkt en vraagt je af: wat voegt dit toe?”
Woerts herinnert zich met weemoed de tijd dat je op zondagavond binnen een uur alle hoogtepunten van de speelronde voorgeschoteld kreeg. “Dat compacte format was perfect. Nu hebben ze er allerlei interventies tussengezet en lijken ze meer bezig met wie er presenteert dan met wat er gepresenteerd wordt. Omdat ze per se een vrouw willen neerzetten, zijn ze vergeten wat hun echte taak is: simpelweg de wedstrijden laten zien.”
Kijkcijfers en voetbalrechten in vrije val
De kritiek van Woerts gaat verder dan alleen de inhoud van de uitzendingen. Hij wijst ook op een bredere trend: dalende kijkcijfers en daarmee de waardedaling van voetbalrechten. “De kijkcijfers van sportuitzendingen zijn in vijf jaar tijd gehalveerd,” verklaart hij. “Daardoor worden de rechten steeds goedkoper. Dat heeft te maken met de opkomst van alternatieven, zoals de goal-app van ESPN en het feit dat ESPN 1 nu in veel basispakketten zit. Mensen hoeven niet meer per se naar Studio Sport te kijken.”
Volgens Woerts is de gedachte dat Nederland niet zonder Studio Sport kan op zondagavond, achterhaald. “Dat is retoriek van oude mannen in bejaardenhuizen,” zegt hij met een kwinkslag. “De tijd dat iedereen massaal voor de buis zat om zeven uur, ligt achter ons. De NOS moet dat accepteren en zich aanpassen, of ze worden links en rechts ingehaald door modernere platforms.”
Tijd voor verandering?
Met deze stevige kritiek laat Woerts weinig ruimte voor twijfel: hij vindt dat Studio Sport terug moet naar de basis. Maar of de NOS zich iets aantrekt van deze opmerkingen, is nog maar de vraag. Eén ding is zeker: als de sportmarketeer gelijk heeft, kan Studio Sport weleens op de bank belanden, in plaats van op het veld. Want zoals Woerts zelf misschien zou zeggen: “Je scoort geen goals door in je eigen strafschopgebied rond te hangen.”