Uit onderzoek is gebleken dat Max Verstappen het hardst aangepakt wordt door de FIA
Max Verstappen mag dan de koning van de Formule 1 zijn, maar soms lijkt het alsof hij ook regeert over het rijk van controverse. Het afgelopen raceseizoen werd gekenmerkt door de groeiende frictie tussen de Nederlander en de FIA, waarbij de Braziliaanse Grand Prix als hoogtepunt – of dieptepunt – fungeerde. Terwijl Verstappen in de auto bijna onverslaanbaar is, lijkt hij naast de baan regelmatig een andere race te moeten voeren: die tegen de regels en straffen van de Formule 1. En het moet gezegd worden, als het om boetes en strafpunten gaat, lijkt Max ook hier regelmatig poleposition te pakken. Misschien moet hij een nieuwe trofee aanvragen?
De ophef begon tijdens de Grand Prix van Mexico, waar Verstappen een tijdstraf van twintig seconden kreeg omdat hij Lando Norris tweemaal van de baan zou hebben geduwd. Dat was volgens velen een stevige sanctie, en binnen kamp Verstappen werd al snel naar steward Johnny Herbert gewezen. Het gerucht ging dat Herbert, een Brit, het niet erg zou vinden als een landgenoot als Norris een extra steuntje in de rug kreeg. “Misschien moet ik maar een Engelse vlag op mijn helm zetten,” zei Verstappen, half serieus, half geërgerd.
Singapore: Boetepolitiek en dubbele standaarden
De irritatie groeide verder na de Grand Prix van Singapore. Verstappen kreeg daar een taakstraf opgelegd voor zijn uitgesproken taalgebruik tegen de stewards. Tot zover niks bijzonders, behalve dat Charles Leclerc voor een vergelijkbare overtreding slechts een boete van 10.000 euro kreeg, waarvan de helft ook nog eens voorwaardelijk. Red Bull reageerde fel en insinueerde dat de FIA verschillende coureurs anders behandelt.
Brazilië: De druppel die de emmer deed overlopen
Tijdens de Braziliaanse Grand Prix voelde Verstappen zich opnieuw het doelwit. Een tijdstraf onder de Virtual Safety Car in de Sprint en andere sancties gaven hem het idee dat de FIA hem op de korrel heeft. Verstappen reageerde na de race met de nodige sarcasme: “Ik weet niet wie mijn grootste concurrenten zijn – de andere coureurs of de stewards.”
Een blik op de cijfers: Wie krijgt de meeste strafpunten?
Als we kijken naar de feiten, wordt één ding duidelijk: Verstappen leidt niet alleen het kampioenschap, maar ook de lijst met meeste strafpunten in de Formule 1 sinds de invoering ervan in 2014. Max heeft er inmiddels 39 verzameld, genoeg om theoretisch drie races geschorst te worden. Hij wordt op de voet gevolgd door Sergio Pérez, Kevin Magnussen en Lance Stroll, die elk op 36 staan.
Saillant detail: Waar zijn de Britten?
Een opvallende statistiek is dat geen enkele Britse coureur in de top tien van strafpunten staat. Lewis Hamilton, George Russell en Lando Norris – samen goed voor heel wat controverses – hebben elk minder dan twintig strafpunten verzameld in hun carrière. Verstappen, daarentegen, heeft er dit seizoen alleen al drie bij gekregen.
Frictie of focus?
Hoewel Verstappen niet altijd vrijuit gaat, blijft het verschil in straffen voer voor discussie. Zijn rijstijl is agressief, zijn woorden zijn soms scherp, maar dat geldt ook voor andere coureurs. Of de FIA inderdaad harder is voor Verstappen, blijft een onderwerp van speculatie. Eén ding is zeker: of het nu op de baan is of in de vergaderkamers van de FIA, Max blijft een magnetisch middelpunt van discussie.
Met een vierde wereldtitel op zak en een forse lijst aan strafpunten achter zijn naam, lijkt Verstappen niet van plan om zich in te houden. Zoals hij zelf zegt: “Als ik niet met mijn snelheid win, dan met mijn eerlijkheid. Of in dit geval, met mijn recht om terug te vechten.”