Toen de Formule 1 in 2014 de V6-hybridemotor introduceerde, besloot Mercedes een gok te wagen. In plaats van de traditionele lucht-luchtkoeler, die simpel en betrouwbaar is, koos het team in samenwerking met Reaction Engines Limited voor een lucht-waterkoeler, die wel vier keer zo efficiënt is. Deze koeler speelde een grote rol in Mercedes’ succes: tussen 2014 en 2021 pakte het team acht constructeurstitels en veroverde Lewis Hamilton zes keer de wereldtitel. Je zou bijna zeggen dat Mercedes een koelere aanpak had gevonden dan de rest.
Mercedes in een lastig parket
Nu het doek voor Reaction Engines Limited gevallen is, heeft Mercedes een uitdaging die net zo ingewikkeld is als hun motoren. Het team kan kiezen om de rechten op de technologie van Reaction Engines Limited op te kopen en de koeler zelf te blijven produceren. Of – en dit zou een fikse klap zijn – Mercedes zou de lucht-waterkoeler helemaal moeten laten vallen en overstappen op de standaard lucht-luchtkoeler zoals andere teams. Maar dat betekent waarschijnlijk een grote herziening van de hele aandrijflijn, iets wat middenin het seizoen niet bepaald een droomscenario is.
Investeringen en kansen op ijs gezet
Interessant genoeg heeft Reaction Engines Limited de afgelopen jaren grote investeringen gekregen van onder andere Rolls-Royce, Boeing en het United Arab Emirates Strategic Development Fund. Ondanks al die financiële steun bleek het bedrijf niet levensvatbaar. De vraag is nu of Mercedes hetzelfde succes kan behouden zonder hun befaamde turbo-koelingspartner. Kortom, de “Silver Arrows” staan voor een serieuze test. En zoals het er nu uitziet, zullen ze de handen vol hebben om hun innovatieve voorsprong te behouden – zonder hulp van hun inmiddels verdwenen technologische ‘koelpartner’.