Connect with us

Formule 1

Slecht nieuws voor Zandvoort: “F1 kalender gaat rouleren”

Het lijkt erop dat de Formule 1-kalender de komende jaren flink op de schop gaat. Terwijl we allemaal hopen op een beetje voorspelbaarheid in ons leven (zoals bijvoorbeeld de Dutch Grand Prix in Zandvoort), heeft Stefano Domenicali, de baas van de Formule 1, een stukje slecht nieuws voor de fans in Europa. De populaire Europese races gaan namelijk met elkaar rouleren. Waarom? Omdat er simpelweg te veel landen zijn die hun eigen stukje Formule 1-taart willen hebben. En dat terwijl de teams al hun handen vol hebben aan de huidige 24-race limiet, vastgesteld in het Concorde Agreement dat loopt tot 2025.

© Proshots

Meer landen, minder Europese races

Volgens Domenicali wordt het steeds drukker op de Formule 1-kalender, en met het succes van de sport wereldwijd groeit de vraag van landen die graag een Grand Prix willen organiseren. Zuid-Afrika, Thailand, Colombia en zelfs Argentinië hebben hun interesse al kenbaar gemaakt. En het lijkt er sterk op dat we binnenkort weer een race in Zuid-Amerika kunnen verwachten, vooral nu de populariteit van de sport in Argentinië dankzij Franco Colapinto een nieuwe impuls heeft gekregen. De Argentijnen waren massaal aanwezig bij de Grand Prix van Brazilië, en een race in Buenos Aires of op het legendarische Autódromo de Buenos Aires Oscar y Juan Gálvez zou dan ook een gegarandeerde hit zijn. Domenicali heeft dan ook duidelijk aangegeven dat hij daar wel oren naar heeft.

Maar met al die nieuwe racelocaties moet er natuurlijk ruimte worden gemaakt op de kalender. En dat betekent dat klassieke Europese races zoals de Dutch Grand Prix, de Belgische, Oostenrijkse, Hongaarse en Spaanse Grand Prix met elkaar zullen moeten gaan rouleren. Stel je voor: elke paar jaar een pauze in Zandvoort. Voor de fans is het even slikken, maar voor de Formule 1 zelf betekent het meer kansen en meer centen. Wat we in ieder geval kunnen stellen: de Formule 1 is hotter dan ooit, en dat zie je niet alleen aan de volle tribunes, maar ook aan de groene markten van landen die de sport omarmen.

Het draait om het grote plaatje

Volgens Domenicali is de keuze voor de nieuwe race-locaties niet alleen gebaseerd op populariteit, maar ook op de economische voordelen die ze bieden. Hij noemt het een ‘evenwichtige keuze’ tussen de belangen van de Formule 1, de teams en de groei van de sport. Natuurlijk wordt er ook goed gekeken naar de financiële voordelen van zo’n race en de markt die daarmee gepaard gaat. Het draait uiteindelijk allemaal om de vraag: waar kunnen we nog meer geld verdienen en welke nieuwe markten kunnen we aanboren? Het antwoord lijkt duidelijk, maar voor fans van Europese races betekent dit een grotere uitdaging: kiezen welke Grand Prix je gaat missen.

Dus, terwijl we allemaal lekker dromen van een Nederlandse zege op Zandvoort, moeten we ons misschien toch maar alvast voorbereiden op een toekomst waarin we af en toe een race op het oude vertrouwde asfalt kunnen missen. Het is geen afscheid, maar wel even een ‘tot de volgende keer’ voor een aantal klassieke Europese circuits.

Click to comment

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Formule 1