Tijdens die fase haalde Norris Verstappen in, maar volgens de FIA gebeurde deze inhaalactie op een manier die de regels overtrad doordat ze buiten de baan plaatsvond. Ondanks dat McLaren Norris instrueerde zijn positie niet terug te geven, kreeg de coureur alsnog een straf van vijf seconden. Omdat het gat tussen Norris en Verstappen bij de finishlijn minder dan vijf seconden bedroeg, viel Norris terug naar de vierde plaats terwijl Verstappen de derde positie overnam.
Na de race, tijdens de persconferentie van de FIA, werd Verstappen gevraagd of hij begrip had voor de klachten van McLaren en Norris over de straf. Zijn antwoord was resoluut: “Nee, dat heb ik niet. Ze klagen de laatste tijd over veel zaken.”
Verstappen gaf aan dat het voor iedereen duidelijk moest zijn dat Norris in overtreding was bij zijn inhaalactie. “De regels zijn helder: je mag niemand passeren buiten de witte lijn. Ik ben daar zelf eerder voor gestraft, volgens mij in 2017, waardoor ik mijn podiumplek kwijtraakte. Dus bleef ik kalm en deed mijn uiterste best om de race goed af te sluiten. Met de slijtage van de banden was het geen makkelijke opgave in de situatie waarin ik me bevond. Al met al heb ik toch genoten van het duel dat we voerden.”
Verstappen lijkt zich vastberaden te blijven concentreren op zijn eigen prestaties, ongeacht de kritiek van andere teams. Zijn nuchtere reactie en vasthoudendheid tonen de mentale weerbaarheid waarmee hij keer op keer onder druk presteert.
Arien
oktober 21, 2024 at 2:30 pm
Max is een topper. En zeer serieus met de sport bezig. De spelregels is bij hem gesneden koek.Omdat hij in het verleden vaak hiermee geconfronteerd is door de FIA.