Marketingstrateeg Reinier Steuring ziet hierin echter een slimme zet van de club. “Voor de huidige supporters is dit het beste wat je kunt doen. Zij zijn enorm enthousiast. Echter, Ajax is ook op zoek naar het aantrekken van nieuwe fans, en voor hen is de herkenbaarheid van minder belang. Deze groep zou kunnen denken: ‘Wat is dit voor een antiek ontwerp?'”
Het logo wijkt af van de hedendaagse trends in het voetbal, zoals grafisch ontwerper Jeroen Griessen aangeeft. “De ontwikkeling in logo’s lijkt gericht op simplificatie, waarbij veel van het eigen karakter verloren gaat.” Echter, aan het nieuwe Ajax-embleem kleven ook nadelen.
Vooral op het gebied van merchandising levert het problemen op, benadrukt Steuring. “Het borduren of afdrukken van al die kleine details is bewerkelijk en tijdrovend, wat de productiekosten aanzienlijk verhoogt. Aangezien Ajax momenteel al niet in een overvloed aan financiële middelen verkeert, zorgt dit voor extra uitdagingen.”
Dit weekend gratis Eredivisie kijken bij Canal+? Het is tijdelijk 7 dagen gratis. Klik hier!