De beschermplaten, bedoeld om de slijtage van de verplichte houten plank onder de auto’s te beperken, waren een ingenieuze truc van meerdere teams zoals Ferrari, Haas en Mercedes. De plank slijt namelijk sneller als de auto extreem laag wordt afgesteld, een populaire strategie om zoveel mogelijk downforce te genereren. Maar als de plank te ver afslijt, is diskwalificatie het gevolg. Om dat risico te vermijden, hadden de teams slimme beschermingen rondom de schroeven geplaatst. En dat leek te werken, totdat Red Bull het trucje opmerkte en een klacht indiende bij de FIA.
Red Bull en McLaren, die de constructie naar verluidt niet gebruikten, speelden de regels slimmer dan een casino-professional. Ze wezen de FIA erop dat deze beschermingen eigenlijk niet volgens de reglementen waren. Om verdere drama’s te voorkomen, vaardigde de FIA een technische richtlijn uit die de constructie verbiedt. En dat is slecht nieuws voor de teams die afhankelijk zijn van een lage rijhoogte voor optimale prestaties.
Nu moeten de getroffen teams een flinke aanpassing doen: ofwel het verboden onderdeel verwijderen en het risico lopen op plankslijtage, ofwel de auto’s hoger afstellen en daarmee kostbare rondetijd verliezen. Voor sommige teams kan dit betekenen dat hun zorgvuldig ontworpen aerodynamica voor niets is geweest.
Met een Grand Prix op komst waar elke tiende van een seconde telt, staat de Formule 1-grid op scherp. Of zoals in Vegas: de dobbelstenen zijn gegooid, maar wie gokt op winst, moet maar hopen dat de regels in hun voordeel uitvallen. Wordt ongetwijfeld vervolgd, met misschien wel enkele verrassende verliezers op de iconische strip.